پایگاه اطلاع رسانی*سرخنکلایی ها* ، رسانه ای برای همه مردم سرخنکلا

امروز داشتن رسانه ی خوب، یک ضرورت فرهنگی است

پایگاه اطلاع رسانی*سرخنکلایی ها* ، رسانه ای برای همه مردم سرخنکلا

امروز داشتن رسانه ی خوب، یک ضرورت فرهنگی است

سلام. «سرخنکلا» شهر کوچکی است در ایران اسلامی از استان زیبای گلستان؛ گرگان، بخش بهاران. ما تلاش خواهیم کرد تا حلقه وصل و همفکری همه بچه های «سرخنکلا» باشیم که می خواهند کمک کنند برای کارهای فرهنگی در «سرخنکلا».
آی دی ما در تلگرام @blogger1404

آخرین نظرات

  یادش بخیر ، قدیم تر ها مناسبتهای مذهبی در سرخنکلا رنگ و بوی دیگری داشت. هم اعیاد و هم عزاداری ها.

  هنوز طنین صدای مرحوم حاج اسدالله تاجیک بیارجمندی در گوشم هست که وقتی بلندگوی مسجد جامع را حوالی همین ساعتها نزدیک غروب روشن می کرد و با کلمات و جملاتی سلیس و شمرده شمرده در نهایت احساس و شور می گفت: امشب مصادف است با مبعث پیامبر بزرگ اسلام ....

 در خاطرم هست که همیشه در پایان جمله اولش تکیه کلام دائمی اش این بود: «به همین مناسبت و از برای تعظیم شعائر اسلامی ....» .  کوچکتر که بودم نمی دانستم این واژه «شعائر» که حاج اسد می گوید چطور نوشته می شود و به چه معناست.

   آن خدا بیامرز گاهی هم در حین برگزاری مراسم در داخل مسجد میکروفون را به دست می گرفت و اشعار طولانی مرتبط با موضوع یا در مدح معصومین علیهم السلام را از حفظ می خواند. مانند این شعر معروف که مربوط به عید بزرگ مبعث است:

ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد      دل رمیده ما را انیس و مونس شد

نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت   به غمزه مسئله آموز صد مدرس شد

  بعضی وقتها نیز در حین قرائت این اشعار از شدت ارادات و احساس مودت نسبت به آن بزرگان،اشک در چشمانش حلقه می زد ...

  خوشبختانه نسلی که بعدها و تا امروز این امورات را در مساجد سرخنکلا ادامه داده اند نیز تقریباً به همان سبک مراسم را برگزار می کنند اما آنها که آن دوران را تجربه کرده اند می دانند که تفاوت استفاده از افراد با تجربه و ملا (یعنی به تمام معنی با سواد و با تجربه) چیز دیگری است.

  شب مبعث است و عید بزرگ اسلامی و  من این عید عزیز را اول به یار غایب از نظرمان و فرزند بزرگوارش یعنی آن سید عزیزتر از جانمان تبریک می گویم و بعد هم به همه شیعیان امیرالمومنین علیه السلام خصوصاً شما همشهریان سرخنکلایی.

   نمی دانم چطور شد یاد قدیم ها و قدیمی ها افتادم. به هرحال امیدورام بتوانم در حد توان خودم نام و یاد بزرگان شهرمان را زنده نگهدارم. افراد زحمتکش و باسواد یا به قول خودمان «ملا»یی که سالها در هیئات و مساجد و مراسمهای مذهبی حضور داشتند و حق بزرگی به گردن مردم ما دارند. متاسفانه چون سمت و جایگاه رسمی و عنوان مشخص مدیریتی نداشتند حق آنها شناخته نشده و به راحتی به فراموشی سپرده می شوند.

  افراد بزرگی مانند مرحوم شیخ یحیی مقصودلو (یحیی بیک) با آن نوای زیبا، دلنشین و آهنگین اذانش که در سکوت هر صبحگاه سرتاسر سرخنکلا را فرا می گرفت. مرحوم حاج نصیر مقصودلو (و همسر بزرگوارش مرحومه حاجیه لیلا متولی فاطمیه سرخنکلا) که بسیاری از ما و بزرگترهای ما فراگرفتن و ادای مسائل و تکالیف شرعی مان را مدیون آنها هستیم. و همچنین «ملا»ی معروف سرخنکلا یعنی مرحوم حاج غلام تاجیک جلایری (شیخ غلام) که دهها سال معلم قرآن صدها و شاید هزاران سرخنکلایی بود و سعادت این را داشت که تمام عمرش را همراه با قرآن عجین و قرین باشد و ....

و همه آنها که اکنون در خاطرم نیستند، در این شب بزرگ یادشان گرامی باد ...

  

  

نظرات  (۴۱)

سلام اتفاقی به این مطلب رسیدم . وبلاگ پرباری دارید ولی ای کاش ادامه می‌دادید . درسته شبکه های اجتماعی روی کار اومده و وبلاگ کمتر بازدید کننده داره ولی ادامه بدید . من هر وقت فرصت کنم به وبلاگتون سر میزنم 

۲۹ آبان ۹۶ ، ۱۳:۴۵ علی آریان نژاد
سلام . لطفا به متن نوحه های پیر غلام اهل بیت حاج عباس پرناک سری بزنید . باتشکر 

پاسخ:
سلام. از کجا سربزنیم؟
لطفا لینک بدید

۰۶ تیر ۹۶ ، ۱۹:۲۱ سرخنکلایی
توی پیام مربوط به تاجیک که نامی از یک روحانی آمده است فکر کنم منطور حاج آقا قادری باشد نه قریاقدی
پاسخ:
سلام.
بله همینطور به نظر می رسد.
قریاقدی نامی ترکمنی است!
سلام خدمت نویسنده وبلاگ
من شما را نمیشناسم ولی ازمتن زیبایی که نوشتی معلوم میشه که آدم باسواد و با فرهنگی هستی.
وقتی این مطلب رو می خوندم دلم هوای گذشتگان را کرد. یاد آدم های باسوادی که مدرک نداشتند ولی شاید در حد یک استاد دانشگاه سواد داشتند. نمونه ی بارزش حاج اسد و حاج نصیر و حاج حسین حاج عباس و  ویا اوستا تقی، محمد شرائینی ( هردو اینها با اینکه سواد نداشتند ولی بیشتر بچه های دهه 60 و 70 را این دو نفر ختنه کرده اند)... مثلاً یادم هست که حاج اسد اونقدر آدم بزرگ و باسوادی بود که افراد بزرگ و بلند مرتبه ای به خانه ایشان رفت و آمد می کرد. به عنوان مثال فردی به نام حاج آقای امین (پدر پرفسور سید حسن امین که استاد راهنمای دکتر حسن روحانی رئیس جمهور بودند) که وقتی ایشان به خانه حاج اسد می آمدند  مردم تا یک هفته خانه حاج اسد رفت و آمد می کردند تا با حاج آقای امین دیدار کنند. یا در زمان های قدیم تر آخوندی به نام آقای قریاقدی (امیدوارم اسمش رو درست گفته باشم) وجود داشتند که همه مردم نسبت به ایشان ارادات داشتند اگر مایل باشید در اولین فرصت سعی می کنم مطلب و خاطراتی در مورد این افراد برای شما بفرستم
پاسخ:
با سلام و تشکر از لطف شما
لطفا شماره خودتان را به صورت خصوصی در کامنت بگذارید.
ممنون.
ممنونم.یادش بخیر ما رو بردی به دوران شیرین بچگی.جا داره یادی هم از ملایی که من پیشش قران رو یاد گرفتم بکنم.خانم بزرگواری به نام اصلی. سرپل مقصوتی خونش بود.خدابیامرزتش.
نوحه عباس پرناک (عمه عمه این سرباب منه)بود نه نوحه کویتی پور .
۰۶ شهریور ۹۴ ، ۱۵:۰۱ حاج مهدی قجری
باسلام دست مریزاد میگویم واقعا خسته نباشید ولی حیف کاشکی یادی هم ازحسین هاشم خدابیامرز میکردید بیا دشبهایی که ازبلندگوی مسجدابولفضلی سحر خوانی میکردنداذان میگفتند
عالی بود.موفق باشید
محمود مقصودلو فرزند محمد علی حاج نصیر خدا بیامرز مشغول تحصیلات حوزوی است 
همچنین مهدی پرناکیان هم درس حوزوی خوانده است ( البته ایشان اهل نوده شریف هستند)
روحانی شهید به نام محمد ابراهیم تازیک فرزند حاج نقی داشتیم
چقدر دلم هوای آن روزها رو کرد :
یاد حاج اسد که واقعا برای مردم سرخنکلا زحمت کشید و روزهای محرم را یادم نمی ره که ایشان در روز تاسوعا وقتی دسته تازیکی تمام می شد شروع می کرد به دعا کردن  یا وقتی شب ها دسته می خواست حرکت کنه وقتی سه بار "یا علی" می گفت چنان شور و شوقی در مردم ایجاد می شد و مردم شروع به سینه زنی می کردند که نگو
اکبر شیرین با اون صدای رسا و دلنوازش که وقتی نوحه می خواند ادم سر شوق می اومد 
یا حاج محمد تازیکی (سیمان فروشی) که الان خدارو شکر در قید حیات هستند وقتی اذان ظهر می گفت انگار دارد مرحوم آقاتی اذان می گه
عباس پرناک هم همینطور با اون نوحه سوزناک عمه بابایم کجاست
یا حاج  حسن حاج عباس خدا بیامرز که بزرگ این مردم بود
حاج نصیر مقصودلو و همسر بزرگوارش که برای این مردم خیلی زحمت کشیدند
ملاصدیقه مادر ایوب ملا که تمام افراد خاندان ما ملایی را از ایشان یاد گرفتند 
عزیر شیخ علی رضا و ...
ااز این افرادی که نام بردم بعضی هاشون هنوز زنده هستند و ما رو یاد قدیم ها می اندازند پس بهتر است که احترامشان را داشته باشیم و در ایام محرم و ... به آنها بی احترامی نکنیم 
۰۴ بهمن ۹۳ ، ۲۰:۳۱ عباس تاجیک
سلام و درود بیکران بر شما همشهری گرامی بسیار عالی بود
پاسخ:
سلام بر عباس تاجیک عزیز ،
از اینکه مورد رضایت شما واقع شد، خدا را شاکرم.
اما،
کاش ایمیلتان را می نوشتید!
یاعلی.
۳۱ خرداد ۹۳ ، ۱۲:۰۱ اسلامپرست . م
من هم تشکر می کنم واقعا عالی بود. اینطور مطالب را ادامه بدهید چون متاسفانه دارد کمرنگ می شود و نیاز امروز جوانهاست که بدانند.
پاسخ:
سلام.
فکر می کنم اصالتاً اهل طرفهای محله «مارزلو» سمت مسجد امام حسن (علیه السلام) یا طرفهای فردوس محله باشید.
لطفاً اگر خاطره ای یا هر مطلبی در قالب دیگر درباره بزرگان محله تان دارید، برایم بفرستید تا بچه های آن محله از من گلایه نکنند که فقط از یک محله مطلب می نویسم.
یا علی.
۳۱ خرداد ۹۳ ، ۱۱:۵۵ ملیحه تاجیک
با تشکر از وبلاگ خوب شما من هر چی فکر کردم یکی از این افرادی را که نام بردید به یاد نیاوردم اگه ممکنه عکساشونم بذارید.
به هر حال کار جالبی بود.
پاسخ:
سلام.
اگر این عکسها به دستمان رسید حتماً آنها در وبلاگ خواهیم گذاشت.
عالی بود جناب تاجیک لذت بردم. با این قلم زیبایتان مرا به وجد آوردید وقتی این مطلب را برای خانواده خواندم همه تعجب کردند که کسی هم بتواند چنین چیزایی دربراه سرخنکلا بنویسد استدعا میکنم حتما ادامه بدین من از این به بعدهر روز پیگیر مطالب جدیدتان هستم.
پاسخ:
سلام.
به قول برادران آذری :« خواهیش ایلرم ، قابل یوخ ! »
از مراسم وجشن دیشب جیزی ننوشتی چه خبر الان خوابگاهم جون امنحان داشتم نتونستم برم اگر ممکن است چند تا عکس بگذار ممنونم
پاسخ:
سلام.
کدام مراسم؟
سلام مجدد راستی فراموش کردم که برا نوشته ای که مخصوص حسین هاشم بود خیلی  دل داده بودم اینو بذار ادمی که هیچ کس رو نداشت اینطوری یاد اوری بشه خداییش صواب داره
پاسخ:
سلام آقای مقصودلو؛
حتما این کار را خواهم کرد، اما آسیاب به نوبت!
امروز فرصت کردم یکی از نوشته های شما را ویرایش کردم و به دلیل اینکه موضوع آن مرتبط با عید بزرگ نیمه شعبان بود، انشاءالله طی یک دو روز آینده و قبل از نیمه شعبان آن را منتشر خواهم کرد.
یا علی

۱۵ خرداد ۹۳ ، ۱۶:۱۴ سمانه حجازی
سارا تازیک نژاد 10 لایک
۱۵ خرداد ۹۳ ، ۱۳:۲۶ کامران علی نژاد - نکا
سلام به همه بچه های شمال
من در سرچ اینترنتی وبلاگ شما را دیدم و از اسم شهرتون فهمیدم شمالی هستید. از اینکه فرهنگ فورکلور و بومی خودتان و ملاهای قدیمی را یاد کردید لذت بردم.
 
پاسخ:
سلام و تشکر آقای علی نژاد.
منظور ایشان از «فولکور» همان «فرهنگ» عامه و سنتهای بومی و محلی است.
۱۳ خرداد ۹۳ ، ۱۰:۴۸ یک سیستانی
ملامرادعلی داوطلب هم برای امور مذهبی همیشه پیشقدم و فعال است.
پاسخ:
سلام.
خدا ایشان را حفظ کند.
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
****** ******* *** *** *** ** ** *** ***** ***** ****** ** ** *** **** ** ***** *** * ** *** ***** **** *** **** ***
پاسخ:
سلام «اوس موسی»؛
نقی و بابا پنجعلی خوبند؟ سارا و نیکا چطورند؟ بالاخره بهبود رفت جام جهانی یا نه؟

*********
با عرض معذرت از همشهریان سرخنکلایی؛ اوس موسی خبری نوشته بودند که به دلیل اینکه آبروی مسلمانی را خدشه دار می کند، شرعاً از انتشار ان معذور هستم.
۱۲ خرداد ۹۳ ، ۱۹:۵۶ علیرضا مقصودلو نژاد
دقت کردید بیشتر اهل علم و فرهنگ از خاندان مقصودلوها بودن؟
پاسخ:
سلام
حالتان خوب است همشهری؟ خانواده (خاندان) محترم خوب هستند؟ چه خبر از گذشته ها؟

سلام ساعت  دقیقا سه رو نشان میداد طبق معمول ساک فوتبالم رو که شامل  کفش یاشین  شورت ورزشی سفید وپیراهن  ورزشی که شماره اش یک بود رو توی ی بعد از ظهر گرم تابستان برداشتم  بطرف استادیوم پایین سال 1368 کنار نانوایی وسطی اون موقع شاطر اسماعیل بود رد میشدم ابراهیم داش وخلیل شهید یکیشون داشت بساط بامیه ویکیشون داشت بساط جگر رو اماده میکرد  چاه ارتیزیان اون موقع ها موتوری بود چه صدایی داشت اب زلال از پشت مسجد جامع رد میشد ل
پاسخ:
سلام.
به نظر من که عالی بود. معلوم است که دستی هم در داستان نویسی دارید.
به هر حال کسی انتظار حرفه ای بودن از شما ندارد.
اگر آمادگی دارید داستانها و خاطرات کوتاهتان از سرخنکلا را بنویسید و بنده هم ضمن اعلام نظر خودم و پی نوشت زدن به آنها (االبته قطعاً با تایید مجدد شما) آنها را منتشر خواهم کرد.
منتظرم.
یا علی
با سلام خدمت همشهریان عزیز : باید یادی هم از حاج عابدین مقصودلو کرد که در شبهای ماه مبارک رمضان بهمراه خدابیامرز یحیی بیک و پدر شهید مقصودلو جعفری و ... که برای ما جوانهای دهه 60-70 که بری قرآن خواندن در مسجد صاحب زمان می رفتیم و اشکالات و غلطهای و همینطور طریقه صحیح تلفظ که بیشتر خدابیامرز یحیی بیک (خدارحمتش کنه) یادم می آیاد با آن همه جوان مشتاق اینقدر مینشستیم و قرآن خط می بردیم و آیه ها رامی شماردیم (بخاطر اینکه کوچیک بودیم نفری یک آیه سهم ما می شد تا بخوانیم ) پیش خودمان تکرار می کردیم تا غلط نخوانیم و در آخر حاج عابدین با صدای بلند بگه احسنت احسنت  یا الله تا کیف کنیم واقعا! یادش بخیر-ا سم چند نفر دیگر از ملاهای  خانم سرخنکلا که ما کوچیک بودیم  با مادرم در روزهای مبارک ماه رمضان می رفتم یکیش ملا نرگس خواهر حاج عابدین مقصودلو (حاج تقی) بود  که شوهر آن هم روحانی است و الان ظاهراً ساکن قم هستند و دیگری ملا صدیقه  مادر اسماعیل و ابراهیم مقصودلو (میراخور) بود که من کوچیک بودم پیش آنها ملایی می رفتم و همینطو ر خانم قنبر نظری -روحانی های سرخنکلا هم بله یکی میلاد نیازپور متولد 1366 که الان در لباس مقدس است و در علی آباد ساکن و دارای همسر و دو فغرزند می باشد و همینطور حسینعلی جانی نژاد متولد 1365 که در حوزه علمیه امام صادق گرگان مشغول به تحصیل می باشد و دیگری هم همون علی اصغر مقصودلو معروف به شیخ اصغر که در مشهد مقدس ساکن می باشد.
پاسخ:
سلام.
خوب داداش شما که اینقدر خاطره داری یا برای خودت وبلاگ بساز و آنها را منظم و مدون بنویس یا آنها را بنویس برای ما بفرست. اینها جزء خرده فرهنگهای بومی منطقه ما هستند که باید نقل بشوند ...
۰۹ خرداد ۹۳ ، ۱۹:۵۶ نژاد موجنی

و دیگر اینکه

یادمه بیشتر از 20 سال پیش سرخنکلا نانوایی لواش داشت (روبروی مغازه قربان گوهر) - تقریبا 17یا18 سال پیش سرخنکلا طلافروشی داشت(همین جایی که آقای عطیقی بنگاه داره) - 18یا20سال پیش سرخنکلا کله پزی داشت(مال مرتضی مقصودلوکه شیرینی می پزه بود).- عکاسی جعفرترک چقدر تک بود - عید نوروز می رفتیم عیدی گردشی - یادتونه بعضی وقتا کنار خیابان باید می ایستادی تا گله گوسفند رد میشد تا خاک نشی و یا اینکه قبل از اینکه گوسفندا میرسیدن باید سریعتر میرفتی- موقع ساعت تحویل بسیاری از مردم به همراه بسیجیان به منزل خانواده های شهدا میرفتن- ماه محرم و صفر هرکسی که تراکتور داشت می رفت برای مسجد هیزم می آورد و غروب که میشد مردم می رفتند هیزما رو می شکستند. و بسیاری چیزهایی دیگر که در اینجا نمی گنجد.

انشالله می خواهم در قسمتی از تارنمای خودم به صورت داستانی کوتاه بنویسم

پاسخ:
سلام.
شما که دیگر وبلاگ دارید برادر ؛
این مطالب جالب و جذاب را در قالب خاطرات مدون یا داستان کوتاه یا یادداشت فرهنگی و ... بنویسید.
منتظر نوشته های شما هستم. ضمناً اگر هرگونه کمکی از دست بنده بر می آید، در خدمتم.
۰۹ خرداد ۹۳ ، ۱۹:۴۳ نژاد موجنی
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است

سلام و درود بر شما

نام و یاد اذان گوی معروف حسین هاشم (حسین **** *** پسر استا هاشم) چقدر فراموش شده؟! . ای کاش صدایش را ضبط می کردیم و یادگاری داشتیم چرا که جزوی از خاطرات کودکیمان هست. صحبت از ملاها شد همین قدر بگم که یادش به خیر تا سن9یا10سالگی میرفتم فاطمیه و در مکتب خانمی با نامی معروف حاجی نرگس(ازطایفه حاج تقی)می نشستیم و کتاب تدریس را در نزد او فرا میگرفتم.

یادمه یه روز از فاطمیه آمدم سرکوچه که رسیدم علی پسر حشمت رو دیدم که کتاب تدریس رو از من امانت خواست و من هم خواستم به اوبدهم اما خودش از من سوال کرد که کجا می فروشند و من هم گفتم دکان قنبر تیرانی وفردای اون روز اجل مهلتش نداد و این شاگرد ممتاز مدرسه تیزهوشان را از ما گرفت. خدا او و پدرش را بیامرزد.

سلام در مورد استاد تقی پدر حسن ساندویچی یک موردی بگم همه پسر های سرخنکلا را ایشان ختنه کردند بدون بی حسی از همین اقای مقصودلو بپرس بزرگتر از ای سنت حسنه دین بزرگ اسلام چیزی داریم ....جالب انکه انزمان ختنه سورانی نمی گفتند میگفتند سنتی
پاسخ:
(-:
سلام خیلی دوست دارم وبلاگی با عنوان گذشته یا قدیم سرخنکلاته درست کنم اما وقت خیلی کم دارم اما سعی میکنم از دو وبلاگ پر طرفدار شما ومحمد حسن مقصودلو انجام بدم یک پیشنهاد هم به شما دارم این موارد قدیمی که مینویسم را با انشای زیبایتان ویرایش کنید ویک پست درست کنید بنده هم مطالب جامعی برایتان میفرستم باور کنید وبلاگتون خیلی جذاب تر میشه  بعنوان مثال نیمی از جمعیت داخل وخارج سرخنکلاته از ای ن افراد تاثیر گذارند وحتما سری به این وبلاگ میزنند وما میتونیم کارهای مهمتری از این طریق برای سرخنکلاته چه فرهنگی ویا عمرانی انجام بدیم
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
سلام میخوام امروز یادی از یکسری چهره ای خاص که به نوعی برای سرخنکلا زحمت کشیدن یا مورد وثوق مردم بودن یا به نوعی ی جورایی خاص بودن زمانهایی که واقعا سرخنکلاته روستا بود را عرض میکنم اگر همه موارد رو ببینی نام میبرم.ملا اکبر پاکار ..حاج احمد اقا ..حاج منصور..اقا سید سیدین..غلام طاشی...استاد تقی استرابادی پر حسن ****..عزیز شیخ علیرضا..حاج عابدین شعرانی..حاج حسن ملک پر شهید...اسماعیل فرج نژاد بواسطه مغازه اش که همه چیز داشت...ملا قربان با ان مغاذه تنگ وتاریک دهشتناکش وقلب رؤوفش...حاج حسن قجر...حاج عقیدی  انزمان روزنامه کیهان وکیهان ورزشی وبچه ها می اورد...حاج کاظم پدر دکتر یحیی...محمد رضا محمود اقا پدر بخشدار تنها نیسان سرخنکلا...عباس حاج عزیز....اکبر رجبعلی پدر شهید..عیسی میقانی شهید ارجمند ....اکبر شیرین..سید اقاجان...حاج اقا علی کاظمی...
پاسخ:
سلام مجدد؛
من خیلی از این شخصیتهایی که نام بردید را ندیده ام و نمی شناسم. بنابراین نمی دانم چه خدمات فرهنگی به سرخنکلا داشته اند.
باز هم همان پیشنهاد قبلی درباره ایجاد وبلاگ و ...
با سلام اول صبح ها خصوصا تابستان ها بچه ها گروه گروه میرفتند ملایی اون هم چه ملا هایی ناب تاپ واستاد به تمام معنا شیخ غلام مادری داشت بنام ملا بزرگ و واقعا بزرگ بود نصف سرخنکلا قرائتشان مدیون این ملای بزرگ است عده ای هم میرفتد در مکتب کربلایی هاجر خواهر علی قاقا یا همان علی شجره که پدر شهید محمد مقصودلو راد خلاصه از دبستان های الان سرخنکلا ملایی ها سرخنکلا شلوغ تر بود برای همین هم بچه های ده 40تا شصتو اواخر شصت همه قرائت خوبی دارند البته ملا بزرگ خواهری داشت  که مادر ابوطالب وایوب مقصودلو بودند خدا رحمتشان کند همگی زحمات زیادی کشیدند اگر اونا بودن برکت جامعه ما بیشتر میشد راستی ی مطلب رو فراموش کردم               بسیاری از شهدا جزو شاشاکگردان ملاها بودن
پاسخ:
سلام.
از اینکه بخشی از تاریخچه تقریباً فراموش شده سرخنکلا را زنده کردید ممنونم. حتماً خاطرات زیادی از ملایی رفتن های خودتان دارید و با پرسیدن از سایر هم سن و سالهای خودتان می توانید مطالب بیشتری بدست آورید و بنویسید. مثلاً درباره روش مبتکرانه «هجی کردن» حروف و کلمات قرآن که بچه های امروز چیزی درباره آن روش نمی دانند.
فکر می کنید چند نفر این مطلب شما که در بخش نظرات وبلاگ من می نویسید را می خوانند؟
باز هم پیشنهاد می کنم وبلاگی بسازید و این مطالب جالب و مهم فرهنگی را به نسل بعد منتقل کنید.
سلام  اگرخداوند کمک کند اخبار بخش و مسایل مهمی را در اختیارتان میگذارم فقط اطلاع رسانی بفرمایی که مراسم متمرکز بزرگداشت حضرت امام  خمینی ره قرق 13خرداد مسجد امام حسن عسگری قرق...و14خرداد مسجد جامع سرخنکلاته برگزار میگردد وتعداد 400نفر هم از بخش بهاران به مراسم تهران ومرقد امام اعزام خواهند شد
پاسخ:
سلام
این خبر شما درباره برنامه های گرامیداشت یاد و خاطره امام (ره) در بخش بهاران موجب خوشحالی بنده گردید وحتماً الساعه یک پست درباره آن خواهم نوشت. ضمناً اگر مطالب تکمیلی دارید برای بنده ایمیل کنید تا در متن خبر استفاده کنم. مانند اینکه زمان دقیق تر، سخنران و جزئیات برنامه هایی که در قرق و سرخنکلا قرار است برگزار شود چیست و برای ثبت نام علاقمندان به اعزام به مرقد امام راحل (ره) چه باید کرد و آیا ستادی تشکیل شده است و ...
به هر حال باز هم استدعا دارم درباره پیشنهاد قبلی من (ایجاد یک رسانه برای بخش بهاران) توجه بیشتری بکنید.

سلام میخواستم یک خبر از بارندگی شدید کوهستان که باعث بسته شدن جاده بین المللی قرق فاضل اباد شده بهتون برسانم  البته سیلاب مخرب در علی اباد کتول فاضل اباد و نواحی فوق اسیب رسانده خوشبختانه ستاد بحران بخش بهاران ابهای ناشی از سیل منطقه رو بطرف زمین های کشاورزی فرستاده وبه شکر خدا فعلا بخش بهارا ن در معرض سیلاب قرار ندارد و خارج شده از این مشکل.....البتهده تا الان انجا بودم امدم سرخنکلا به شکر خداوند این طرف یعنی سرخنکلا خبری نیست
پاسخ:
سلام حاج آقا
تشکر از اطلاع رسانی شما.
کاش بخش بهاران رسانه ای برای اطلاع رسانی فرهنگ مردم، اخبار فعالیتها و اتفاقات و سایر مطالب مرتبط با این بخش و تعداد زیادی روستای آن داشت.

سلام شیخ اصغر مقصودلو روحانی است وپسر رحمان نیاز پور
پاسخ:
سلام
صحیح می فرمایید جناب مقصودلو ؛
حجت الاسلام آقای علی اصغر مقصودلو که همشهری خودمان هستند، در کسوت مقدس روحانیت می باشند اما متاسفانه در مجامع عمومی و مساجد و فعالیتهای فرهنگی حضور فعالی ندارند و به همین دلیل اکثر قریب به اتفاق صاحبان منابر و ائمه جماعات مساجد در سرخنکلا غیربومی هستند. البته غیربومی بودن آنها مشکلی ایجاد نمی کند و بومی بودن هم فی نفسه ارزش نیست، اما بحث بر سر این است که چرا جوانان سرخنکلایی گرایشی به این کسوت و لباس ندارند.
در مورد آقای نیازپور ، بنده از ایشان شناخت چندانی ندارم. چند سال قبل شنیده بودم چنین فردی طلبه علوم دینی هستند. اگر از وضعیت تحصیلی، توانمندیها، سوابق و فعالیتهای اخیر ایشان اطلاعی دارید، ممنون خواهم بود که بنده و سایر همشهریان را مطلع کنید.
علاوه بر این دو بزرگوار یکی از همشهریان عزیز دیگر که اصالتاً سیستانی هستند به نام آقای جانی نژاد نیز هم اکنون مشغول تحصیل علوم دینی هستند.
موفق باشید.

بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
سلام بچه هاکجا چنین شتابان ملا بزرگ مادر شیخ غلام کربلایی هاجر وملازوارو یکی دو تا از اون ملا های ناب ومداحها مثل خلیل خان محمد تازیک **** سیف محمد علی محمد بشکنی و گروه تعزیه اکبر رضا مختار علی سهرابیان اسماعیل محمد خانی قاسم محمد رضا اکبر رضا قاسم ووووووووووووووووووو
پاسخ:
سلام.
با تشکر از راهنمایی شما ؛
1.خوشحال شدم که مطلب من موجب شد یاد این عزیزان زنده شود.
2.ظاهراً شما اطلاعات خوبی از فعالیتهای فرهنگی و همچنین تاریخچه و سوابق این امور در سرخنکلا دارید که بنده به دلیل سن کمتر بعضی از این افراد مثل ملابزرگ را ندیده ام و نمی شناسم.
3. اگر قرار باشد همه همشهریانی که دستی در امور مذهبی دارند را نام ببریم باید چندصدتایی از اسامی را بنویسیم چون بحمدالله مردم سرخنکلا اغلب در این امور اهتمام و سابقه ای دارند و از ارادتمندان به مذهب جعفری (علیه السلام) و اهل بیت (علیهم السلام) می باشند.
4. ضمناً پیشنهاد می کنم برای اینکه این مطالب و احیاناً خاطراتی که از این موضوعات و افراد دارید ثبت شده و به ما کوچکترها منتقل بشود، به عنوان یک حرکت فرهنگی وبلاگی درست کنید و این مطالب را بنویسید. بنده آمادگی راهنمایی و هرگونه کمک به شما را اعلام می کنم.
یا علی
خدابیامرز حاج لیلا رو خوب اومدی همشهری. خیلی دلسوز و زحمتکش بود. من ازبچگی  که با مادرم به فاطمیه می رفتیم از ایشان خاطرات خیلی خوبی دارم. انگار خودش رو وقف مردم کرده بود. فاطمیه سرخنکلا رو مثل خونه خودش تر وتمیز نگه میداشت و همیشه برای کارهای دینی و مذهبی پیشقدم بود. جوانهای امروز باید این چیزا رو بدونند.
این مطلب را هم بگویید که شهر به این بزرگی یک نفر روحانی محلی ندارد.
پاسخ:
سلام.
صحیح می فرمایید آقا «حسینعلی» گرامی،
این هم یکی از مطالب مهمی است درباره سرخنکلا که در آینده از بیشتر خواهیم گفت.
موفق باشید.
۰۶ خرداد ۹۳ ، ۲۳:۵۸ س. تازیک نژاد
خوب اسم ملاشهربانو همسر شیخ غلام هم مینوشتی دیگه
 مگه خانومها برای مردم سرخنکلا زحمت نمیکشن
پاسخ:
سلام
ایشان خوشبختانه در قید حیات هستند و ما برای سلامتی و طول عمرشان دعا می کنیم.
سلام بهر حال نوع نوشتن بعضی مطالب گویای همه چیز ومارد است البته صدای اذان یحیی بیک خصوصا همه صبح های سرخنکلا ی چیز دیگه بود یا صدای اذان ظهر محمودحمامی یا صدای اذان عباس پرناک ادم رو سر ذوق می اورد که پاشم نماز بخونم اینها کارهای فرهنگی بود که هیچگاه دیده نشد وتشکر هم همچنین ان شاالله خداوند ازشون تشکر کنه ...........امین...راستی با انکه پیام قبلی ی پیامی برا ی نفر داشت اما دلیلی نداره از حاج دکتر نامی نبرم خدا رحمت کنه حاج دکتر مصیب را خیلی زحمت کشید برا سرخنکلا
1- چقدر دوست داری ‍ژست معلم اخلاق بخودت بگیری آقای همشهری ناشناس
2- آقای منتقد شما هم خوبه خودش یک وبلاگ درست کنه ببینیم چند مرده حلاجه و منظورش از فرهنگ چیه
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
اقایی ****** ظاهرا جنابعالی ناراحتی ه گذشته  خیلی تاثیر گذاشته که همه چیز در مورد سرخنکلا را بد یا با عینک بد بینی میگذاری بگذریم یاد همه از هیئت امنا مساجد شهر صاحب ازمان یا ابراهیم خانی مسجد ابوالفضلی البته خدا خیر بده حاج حسین محمد خانی  امام جعفر صادق حاج حسن مقصودلویا امام حسن حاج عباس یوسف علییا تازیکی حاج اسیا حاج اکبر مارزلو شیرین یایحیی بیک  همه وهمه در این روز فرخنده گرامی باد
پاسخ:
سلام
از اینکه نام این بزرگوارانی که بر گردن ما حق دارند را هم یادآوری کردیدممنونم.
ضمناً لطف کنید از نام بردن افراد مشخص همشهری (در موضع انتقاد) خودداری کنید.
موفق باشید.
سلام
در همین حد ...
نمیدانم چرا بخودت فرهنگی لقب دادی
هیچ اشاعه فرهنگ در وب شما ندیدم
پیوندهای شما هم ...

]چه شاعرانه! بود . ملاهای جلین هم مث ملاهای سخنکلا دارن فراموش میشن.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">