پایگاه اطلاع رسانی*سرخنکلایی ها* ، رسانه ای برای همه مردم سرخنکلا

امروز داشتن رسانه ی خوب، یک ضرورت فرهنگی است

پایگاه اطلاع رسانی*سرخنکلایی ها* ، رسانه ای برای همه مردم سرخنکلا

امروز داشتن رسانه ی خوب، یک ضرورت فرهنگی است

سلام. «سرخنکلا» شهر کوچکی است در ایران اسلامی از استان زیبای گلستان؛ گرگان، بخش بهاران. ما تلاش خواهیم کرد تا حلقه وصل و همفکری همه بچه های «سرخنکلا» باشیم که می خواهند کمک کنند برای کارهای فرهنگی در «سرخنکلا».
آی دی ما در تلگرام @blogger1404

آخرین نظرات

حکایت کاشت سیب زمینی بر پشت بام خانه های سرخنکلا !

دوشنبه, ۸ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۱۹ ب.ظ

  این خبر شاید برای میلیونها ایرانی خصوصاً آن دسته که قشر آسیب پذیر نامیده می شوند خوشحال کننده باشد، اما مطمئناً برای ما سرخنکلایی ها چندان خوشایند نیست. دیشب رییس اتحادیه میوه و سبزی فروشان یعنی آقای سیدحسین مهاجران در گفتگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا( گفت:

                    «سیب زمینی 20 روز دیگر ارزان می شود.»

    حکایت پیوند ناگسستنی اقتصاد سرخنکلا و بخش بهاران با سیب زمینی حکایتی گفتنی و شنیدنی است. شاید کسی که برای اولین بار از سیب زمینی به واسطه بی رگ بودن، به عنوان نماد «بی غیرتی» نام برد سرخنکلایی بوده است.

   در حالی که کشاورزان سرخنکلا و بخش بهاران به دلیل مساعد بودن شرایط آب و هوایی و همچنین سازگاری خاک منطقه با این محصول مهم حدود 25 سال است که  اقدام به کشت سیب زمینی می کنند، می توان گفت منطقه ما هم اکنون قطب تولید سیب زمینی بهاره در کشور است. چند نفری از همشهریان هم که با استفاده از  روشهای علمی و تجربه چندین ساله توانسته اند رکوردهای خوبی به دست آورند، عضو انجمن سیب زمینی کاران کشور بوده و حتی با بازدید و شرکت در دوره های آموزشی کشورهای دیگر جدیدترین روشهای تولید سیب زمینی را در سرخنکلا پیاده می کنند. علاوه بر آن طی سال گذشته حدود 400 تن سیب زمینی خارج از فصل (کشت سوم) در سرخنکلا در زمستان برداشت شده است که فیلم گزارش مربوط به آن را می توانید از اینجا ببینید.

  اما اگر پای صحبت یکایک سرخنکلایی ها بنشینیم بعضی ها بهترین خاطراتشان از کشاورزی و عامل سروسامان گرفتن اقتصاد خانواده شان را سیب زمینی ذکر می کنند و بعضی ها هم کاملاً بر عکس یعنی بدترین خاطرات دوران چندین ساله کشاورزی و بدبختی اقتصادی و از دست دادن سرمایه شان را سیب زمینی! حالا بماند که وقتی روزهای برداشت فرا می رسد و قیمت آن تا حدی مشخص می شود، چه دعواها و اختلافات خانوادگی برای عمده کشاورزانی که از طبقه متوسط هستند نمی آفریند. برای آنها که نکاشته اند اگر قیمتش خوب باشد افسوس و حسرت و برای آنها که زیاد کاشته اند اگر قیمتش بد، پشیمانی و آه ! تا جایی که برخی ها کاشت سیب زمینی را نه یک جور کشاورزی بلکه نوعی قمار می شمارند.


   شاید شما هم حکایت افرادی را شنیده باشید که در فصل کاشت سیب زمینی وامهای سنگین گرفته و یا ماشین و حتی طلاجات خانواده خود را فروخته و هزینه کاشت سیب زمینی کرده اند. در چنین سالهایی اگر از یکی از خیابانهای کشاورزی اطراف سرخنکلا عبور کنی تا چشم کار می کند، کشت سیب زمینی جای گندم و باقلا و ... را گرفته است. ضرب المثل معروفی بین گرگانی هاست که می گویند امسال سرخنکلایی ها پشت بام خانه هایشان هم سیب زمینی کاشته اند!

    اما امروزه دیگر مسئله سیب زمینی و حواشی مربوط به آن همانند برخی دیگر از سیفی جات و تره بار مثل گوجه فرنگی و پیاز مسئله ای تقریباً روشن و آشکار است و آن هم  ناتوانی همه دولتها در هماهنگی و تنظیم بازار مصرف در زمان برداشت با میزان و شرایط روز در فصل کاشت و تولید است.

  به عبارت دیگر هیچ دولتی و با هیچ گرایش سیاسی نتوانسته است وظیفه و نقش هدایت و سیاستگزاری خود در بخش تولید این دسته از محصولات کشاورزی را به خوبی بفهمد و انجام دهد. البته مسئله نه به همین آسانی است! زیرا  از آنجایی که  مولفه های بسیار زیاد دیگری مانند موضوع صنایع تبدیلی و امکانات بسته بندی و حمل و نقل نیز در این میان همواره تاثیرات مهم خود را داشته اند و همچنین به دلیل معضل استراتژیک کشور ما یعنی وجود دلالان و واسطه هایی که در پولدار شدن یک شبه ره صدساله را طی می کنند، قاعدتاً  نهاد دیگری بجز دولت نمی تواند برای حل این معضل، چنین گسترده و فراگیر هدایت کند و تاثیرگذار باشد.

  به خاطر دارم اواخر دهه 70 که تازه دوران دبیرستان را پشت سر گذاشته بودم و همان سال مطالب زیادی در مورد پایین بودن میزان «بهره وری» در ایران از رسانه ها دیده و شنیده بودم، اواخر اردیبهشت و هنگام برداشت سیب زمینی سری به میدان بار گرگان زدم. به روشنی می دیدم که کشاورزان در یک روز بارانی سیب زمینی ریز و نارس همراه با گل ولای فراوان را از ترس پایین آمدن ناگهانی قیمت برداشت کرده و راهی بازار می کنند. با خودم فکر می کردم اگر با ایجاد اطمینان از قیمت برای کشاورز این محصول نارس و بدون کیفیت، فقط چند روز دیرتر و در زمان مناسب برداشت شود چه تاثیری در بهره وری دارد؟

  در همین افکار خودم غرق بودم که متوجه شدم خبرنگار صدا و سیما هم در آن اطراف در حال تهیه گزارش از وضعیت سیب زمینی است. وقتی به من رسید همان مطالبی که حرف دلم بود را گفتم و البته با لحن انتقادی نسبت به مسئولینی که ادعای برنامه ریزی برای افزایش بهره وری را دارند. خبرنگار صدا و سیما هم دقیقاً همان جمله انتقادی من را انتخاب و در اخبار گلستان پخش کرد. به یاد دارم که فردای آن روز سه نفر به من تذکر دادند که فلانی خوب نیست اینطور از دولت انتقاد می کنی!

    طی سالهای اخیر نیز همواره دیده ایم که یک روز گوجه فرنگی اهواز و بندر عباس روی دست کشاورز می ماند و یک روز پیاز کرمان. یک روز هم کشاورزان سرخنکلا به علت عدم صرفه اقتصادی متناسب با هزینه برداشت بهترین سیب زمینی خود را شخم می کنند و به زیر خاک می برند یا مجبور می شوند آن را با قیمت اندکی به شرکت تعاونی تحویل داده و در جنگل توسکستان تخلیه کنند تا بپوسد!

  امید که امسال با هزینه های گزاف کاشت مخصوصاً خرید بذر با قیمت هر کیلو بالاتر از هزار تومان و کود و سم با قیمت آزاد،  وضعیت اینچنین نشود.




                               لینک بازتاب این مطلب در پایگاه خبری و تحلیلی گلستان ما

                  لینک بازتاب این مطلب در پایگاه خبری و تحلیلی ساجد نیوز گلستان

                          لینک بازتاب این مطلب در پایگاه خبری آق قلا (اسپی دژ)

                  لینک بازتاب این مطلب در پایگاه خبری و تحلیلی زرین نامه علی آباد

                            لینک بازتاب این مطلب در وبسایت خبری گرگانیان


نظرات  (۲۲)

تا کور شود هر کس که نمی تواند خوشحالی مردم سرخنکلا را ببیند
پاسخ:
سلام.
انشاءالله
(-:
خدا رو شکر.حالا این شما کشاورزان عجله نکنید والا بخدا بگزارید تا محصول قشنگ برسد بخدا از خداشونه که با قیمت مناسب بخرند ازخداشون اونها باید منت کشاورز بکشند نه شما منت دلالها رو،تازه بگزارید این بارون 66 یا نیستان بیاد چند روز میدان بارها  خالی بشند ببینید قیمتها رو اونوقت

دیدی گفتم سیب گران میشود

امروز 1000 تا 1250 فروخته شده

۲۴ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۹:۳۸ برزگر از نوده شریف
من شنیدم امروز قیمت سیب زمینی در میدان گرگان خوب بوده. البته این دوستی هم که نوشته نباید در منطقه ما سیب زمینی کاشت هم حرف خوبی گفته.
وبلاگ جالبیه وحکایت سیب زمینی حکایتی عجیب و غریب برای کشتی که استراتژیک نیست و بومی این منطقه نیست و کشتی است قضا و قدری و بازند هایش همیشه ثابت اند که مگر چه شود سالی اب و هوا و قضا و قدر یاری کند و کود های حیوانی در زمین تبدیل به طلا شود تا اندکی جیب هایش پر شود و برنده هایش دلالانی که اکثرا همشهری هستند و هیا هو یشان بسیار که از این سفره و بازار گرمی کیسه ای برای خودشان دوخته اند و الخ و حالا انگار برای این کشت که ماندگاری اش کمتر از ۵روز است صحبت از ایجاد صنایع تبدیلی میکنند و ترغیب افراد برای ایجاد صنایع وبدیلی در شهرک های صنعتی سوت و کور با سیب زمینی بی غیرت و بی کیفیت و اما حکایت کشت های استراتژیک چیست که همیشه مظلومند به جرم این که سود شان کم است و راستی ما مگر چقدر سود می خواهیم و بیایید این اندیشه را ترویج کنیم که اگر میانگین برداشت گندم و جو را در سطح هکتار با همین هیاهو در زمان توزیع بذر با پیگیری برای گرفتن بذر های با کیفیت پیش ببریم ایا لزومی به کشت سیب زمینی هست؟که همیشه بازارش الت دست دلالان میباشد که مافیای تولید و توزیع بذر و بز خری در زمان برداشت به عهده خودشان هست و نگارنده درست میگوید که هیچ دولتی را یارای برنامه ریزی و کنترل انها نیست...




امروز قیمت خرید سیب زمینی در میدان 700 الی 900 بود با این وضعیت تا چن روز دیگه فک کنم باید شخم کنیم خیالمان راحت شه
سلام 20 نفر یا هر تعدادی که بخواهند ابتدا ثبت تعاونی در ادارات تعاون یا کارگزران تعاونی در گرگان بعد به حضور اقای محمد زاده مدیر عامل محترم شهرکهای صنعتی سپس در خواست از نماینده ها وکمک از بخشدار برای روان کردن کارها  ودرخواستها وان شاالله موفقیت وبخشدار طرح را از طرق مختلف پیگیری تا اجرا ان شاالله بحول قوه الهی
پاسخ:
سلام.
منظور من شناخت فرد یا افراد یا نهاد پیشقدم و بانی برای این کار بود نه شناخت روند و راهکار قانونی برای اجرای  آن.
با این توضیح نظر شما ظاهراً این است که بخشداری بانی بشود؟
سرخنکلای بزرگ و عزیز مهد فرهنگ گرگان زمین است و نباید مردمش اینقدر مشکل داشته باشند.
استرآبادی از گرگان
پاسخ:
سلام.
تشکر، لطف دارید.
راستی دوست گرامی نکند انتخابات نزدیک شده و شما هم کاندیدا هستید ...!
سلام مطالب سیب زمینی رو خوندم اما یک دو دوتا  بد تر از اون چیزی  که شما نوشتی داره اتفاق می افتد یعنی همزمانی برداشت  در استانهای دیگر کار دستمون میده  و ارزان میشه مگر انکه اتفاق دیگری بنام صادرات ان هم بصورت گسترده رخ بده  اما از همه مهمتر ببینید در اوج ارزانی سیب زمینی سیب زمینی های اماده خلال شده ومنجمد توی بازار با قیمت چند برابری وجود داره پیشنهاد میدم گروهی از بچه های سرخنکلا دوستانه شرکتی  یا تعاونی درست کرده واز طریق شرکت شهرکهای صنعتی با تسهیلات توسعه کشاورزی که کم بهره است یک کار بکر کرد ه وهر چیزی رو در حالت انجماد یا سرد خانه ای نگهداری تا دست یک عده واسطه نیفتیم  این کار با 20 جوان علاقمند که هر کدامشان اگر متاهل باشند مقدار زیادی طلا تو خانه فقط برای عروسی ها بدرد بخوره شدنی است بسم الله ما هم هستیم بعد طی یکسال مشکل سیب زمینی حل میشه وحتی زمستان میشه اورد وفروخت دقیقا همان کاری که در ارومیه برای سیب درختی انجام میشه    ولی امسال راستش نخود وسیب بنده هم تو زمین است خدا کمک کنه
پاسخ:
سلام
طرح و پیشنهاد شما خوب است. اما یک سوال:
چه کسی باید متولی و پیشقدم بشود برای اجرای طرحهای اینچنینی؟
دولت (یعنی جهاد کشاورزی، سازمان صنعت معدن تجارت، اداره تعاون و کار و ... استان و شهرستان)
مسئولین محلی (بخشدار، شورای شهر ، شورای بخش و ...)
نهادهای تعاونی و خصوصی محلی (مثل موسسه فردوسی - امید جلین - یا تعاونی فخرالدین سرخنکلا و ...)
سرمایه گذاران شخصی مثل متمولین سرخنکلا یا گرگان و ....
به عبارت دیگر:
جمعی از جوانان که پیشنهاد کردید چگونه در کنار هم قرار بگیرند و کار مشترک را شروع کنند؟
همانطور که شما گفتین سیب زمینی داره هر روز ارزانتر میشه. مث اینکه شما با این میدون باریها هماهنگین!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ:
(-:
like
جانم سخن از زبان ما می گویی داداش. ولی کو گوش شنوا؟
وقتی دولت دست شما بود مگه قیمت سیب زمینی چقدر بود؟ چرا بیخود مردم رو تحریک می کنید؟
پاسخ:
سلام.
« د . مقصودلو » ی بزرگوار
این حقیر نه تاکنون وزیر بوده ام و نه وکیل مجلس و نه مدیر کل و نه استاندار و نه فرماندار و نه بخشدار و نه حتی دهیار !   (-: پس کی دولت دست ما بوده؟ ضمناً توصیه می کنم یک بار دیگر سطر سوم از بند ششم مطلب را ملاحظه بفرمایید که نوشته ام: ناتوانی همه دولتها در ....
تحریک مردم؟ آن هم با سیب زمینی؟
جل الخالق!
سلام خبر خوشی رو در تاریخ 14اردیبهشت از اخبار گرگان منتشر شد و آن اینکه سیب زمینی از مرزهای جنوب کشور صادر می شود و سیب به مرور زمان گران خواهد شد
پاسخ:
سلام
با تشکر از شما
جوجه را آخر پاییز ...
تا جایی که من اطلاع دارم تا به حال کسی نبوده که مشکلات مردم سرخنکلا رو در مطبوعات و رسانه ها منعکس کنه و درددل مردم رو به گوش مسئولین برسونه. به نوبه خودم از این اقدام شما ممنونم و خواهش می کنم ادامه بدین.
پاسخ:
سلام
تشکر . موفق باشید.
هی بدبخت کشاورز
پاسخ:
(-:

سلام در تارنمای خودم مطلب گذاشتم

بنا به درخواست دوستان اگه دوست داشتی مطلب رو با جذابیت بیشتری در تارنمای خودت بذار

با سپاس و درود فراوان

پاسخ:
سلام و تشکر
مطلب شما خیلی خلاصه است.اگر ممکن است سوالاتی که برایم مطرح بود و نوشتم را جواب دهید تا زودتر در این وبلاگ از خبر مذکور استفاده کنم.
موفق باشید.(منتظرم)
با سلام. ضمن تشکر از مطلب خوب شما.
در زرین نامه منتشر شد
http://zarinnameh.ir/2012-08-25-05-11-09/21
پاسخ:
سلام.
ضمن تشکر فراوان، شما ششمین سایت گلستانی هستید که لطف نموده و مطالب «سرخنکلایی ها» را بازتاب می دهید.
موفق باشید.

با تشکر از شما
روز کارگر رابه همه کارگران و کشاورزان عزیز سرخنکلایی تبریک میگم.
کاش روزی هم به نام کشاورز داشتیم.
پاسخ:
سلام
 بنده هم این روز (روز کارگر) و همچنین روز معلم را به کارگران و فرهنگیان عزیز شهرم تبریک عرض می کنم. به یکی از خوانندگان محترم وبلاگ قول داده بودم که مطلبی درباره کارگران عزیز بنویسم که متاسفانه توفیق نشد.
با سلام. به نظر من نقش دلالان و واسطه ها را باید بیشتر توضیح می دادید. اینها هستند که خون کشاورزان بیچاره را توی شیشه می کنند. هم برای سیب زمینی و هم برای سایر محصولات کشاورزی.
پاسخ:
سلام.
به موضوع مهمی اشاره کردید. اما درباره این موضوع باید به طور مفصل کار کرد و سپس مطلب نوشت که بنده فعلاً تجربه و آگاهی لازم نسبت به آن را ندارم.
موفق باشید.
با سلام 
مطلب شما به نقل از شما عصر امروز 10 اردیبهشت در سایت گلستان ما با کمی تغییرات جهت جامعیت خبر منتشر می گردد.

پاسخ:
سلام.
با تشکر از شما ؛ امیدوارم کمکی باشد هر چند اندک تا مسئولین به فکر سروسامان دادن به وضعیت اقتصادی کشاورزان و تنظیم بازار فروش محصولات کشاورزی هم بیفتند.

سلام و درود

گفتی که 25 ساله که اینجا سابقه سیب کاری دارن؟!

اگه منظورت اینه . اشتباه می کنی.

یادمه که تقریباً 25 سال پیش پدرم از اصفهان سیب می آورد و اینجا می کاشت. و تازه خیلی قبل تر از اون هم اینجا سیب می کاشتند  و از سیب کاری خودشان خاطره تعریف می کنند.

 

پاسخ:
سلام برادر.
ضمن تشکر از نکته سنجی و تیزبینی شما ، منظورم محدوده زمانی سالهایی است که سیب زمینی سرخنکلا در سطح وسیع کشت شده و تاثیرگذاری ملی پیداکرده است.
موفق باشید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">