پایگاه اطلاع رسانی*سرخنکلایی ها* ، رسانه ای برای همه مردم سرخنکلا

امروز داشتن رسانه ی خوب، یک ضرورت فرهنگی است

پایگاه اطلاع رسانی*سرخنکلایی ها* ، رسانه ای برای همه مردم سرخنکلا

امروز داشتن رسانه ی خوب، یک ضرورت فرهنگی است

سلام. «سرخنکلا» شهر کوچکی است در ایران اسلامی از استان زیبای گلستان؛ گرگان، بخش بهاران. ما تلاش خواهیم کرد تا حلقه وصل و همفکری همه بچه های «سرخنکلا» باشیم که می خواهند کمک کنند برای کارهای فرهنگی در «سرخنکلا».
آی دی ما در تلگرام @blogger1404

آخرین نظرات

    یکی از سنت های حسنه و زیبای سرخنکلایی ها در ماه مبارک رمضان، برگزاری جلسات "مقابله" قرآن است. به این صورت که همانند سایر نقاط ایران و دنیای اسلام طی ماه مبارک رمضان روزانه یک جزء از قرآن کریم قرائت می شود. به خاطر دارم که سالها قبل به این جلسات در سرخنکلا به اصطلاح "مقابله" گفته می شد. آن دوران نمی دانستم دلیل به کار بردن این واژه چیست. اما بعدها دریافتم که "مقابله" نوعی روش تصحیح و به آزمون گذاشتن صحت شکلی ( و نه محتوایی) متون ادبی است. البته فکر می کنم در اینجا منظور به آزمون گذاشتن و تصحیح برای سنجش توان ترتیل و تجوید و بطور خلاصه صحت قرائتِ فرد قرائت کننده است نه تصحیح متن. (1)

   ناگفته نماند که در سالهای نه چندان دور این جلسات در منازل برگزار می شد و به صورت نوبه ای هر یک از اعضای حلقه ی قرائت، میزبانی جلسه را تقبل می کردند. جلسات آقایان معمولا عصرها و قبل از اذان مغرب بود اما خانم ها معمولا چون عصرها و شب به خانه داری مشغول بودند، جلساتشان بیشتر قبل از ظهر برگزار می شد.

   گاهی اوقات که زمان برگزاری جلسات "مقابله" در غیر از ساعت های روزه داری و معمولا ساعتی پس از نماز جماعت مغرب و عشاء در مساجد سرخنکلا بود، پذیرایی و اطعام مختصری از شرکت کنندگان نیز توسط میزبان انجام می شد. در آخر جلسه نیز بابت زحمت این میزبانی و پذیرایی اعضای جلسه ی قرائت قرآن نیز، فاتحه ای برای شادی و بهره مندی اموات آن منزل از ثوابش نثار می کردند. به همین دلیل اعضا برای گرفتن میزبانی در شبهای بعد با هم رقابت می کردند و شاید برای بسیاری این فرصت فراهم نمی شد.

  این نوع برگزاری جلسات مقابله قرآن، برکات دیگری هم داشت که از جمله ی آن حفظ ارتباط های محلی و فامیلی بین مردم - که متاسفانه امروزه کمرنگ شده است - و همچنین تشویق و ترغیب نوجوانان و حتی کودکان برای ارتقای توان قرائت صحیح خودشان جهت ارائه آن و قرائت در جمع بزرگسالان بود. برای پدر و مادرها نیز با فرستادن فرزندان به این جلسات و تشویق آن ها برای بالابردن این توانمندی، یکی از بهترین شرایط و زمینه های تربیت فرزند، مهیا بود.

   همینجا خوب است یادی هم بکنیم از بزرگان قرآنی سرخنکلا که حالا جایشان در جلسات قرآنی واقعا خالی است. از حاج قدرت الله مهاجر اورسجی که کمتر از یک سال قبل ناباورانه از میان ما رفت تا مرحوم حاج غلام تاجیک جلایری(شیخ غلام) که حق استادی به گردن بسیاری از همشهریان طی چند نسل ما دارد و دیگران که الان نامشان در ذهن حقیر نیست و دعوت می کنم ذیل همین مطلب نامشان را ذکر کنید تا روحشان را با ذکر خیری شاد کنیم .

  به هر جهت چند سالی است که این طرح تحت عنوان « ترنم وحی » در مساجد سرخنکلا اجرا می شود و بحمدالله استقبال خوبی هم از آن شده است. تصاویر زیر را یکی از همشهریان سرخنکلایی از اجرای این طرح در مسجد جامع برای ما فرستاده است. اگر سایر همشهریان نیز تصاویر اینگونه برنامه ها از سایر مساجد و جلسات قرآنی سرخنکلا را بفرستند، برای ثبت و درج در وبلاگ از آنها نیز استقبال می کنیم.


پ . ن (1): اگر این برداشت از واژه ی "مقابله" صحیح نیست، دوستان بفرمایند تا اصلاح کنیم.



نظرات  (۲)

۲۳ خرداد ۹۶ ، ۲۰:۴۳ تاجیک نژاد
در شبهای قدر التماس دعاداریم
توی مارزی محله هم چن تا جلسه مقابله هست یه ذکری می کردی
پاسخ:
سلام.
اطلاع نداشتم . شما اطلاع بدهید، به روی چشم!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">