پایگاه اطلاع رسانی*سرخنکلایی ها* ، رسانه ای برای همه مردم سرخنکلا

امروز داشتن رسانه ی خوب، یک ضرورت فرهنگی است

پایگاه اطلاع رسانی*سرخنکلایی ها* ، رسانه ای برای همه مردم سرخنکلا

امروز داشتن رسانه ی خوب، یک ضرورت فرهنگی است

سلام. «سرخنکلا» شهر کوچکی است در ایران اسلامی از استان زیبای گلستان؛ گرگان، بخش بهاران. ما تلاش خواهیم کرد تا حلقه وصل و همفکری همه بچه های «سرخنکلا» باشیم که می خواهند کمک کنند برای کارهای فرهنگی در «سرخنکلا».
آی دی ما در تلگرام @blogger1404

آخرین نظرات

  ماه مبارک رمضان به پایان رسید و بعد از یک ماه روزه داری اینک جانهای مومنان که با تحمل تشنگی در گرمای تابستان و سحرخیزی و شب زنده داری لیالی قدر؛ معنویت و طراوت وصف ناپذیری گرفته است با اقامه ی نماز عید فطر آماده شروعی دوباره شده است. گروه وبلاگ سرخنکلایی ها هم ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات همشهریان گرامی سرخنکلایی از همه آنها التماس دعای خیر دارد.

   می خواستم برای عید فطر تصویری یا تبریکی در این پست بگذارم و یا حداکثر چند پیامک بنویسم . اما گفتم چقدر خوب است چند نکته از آداب و رسوم فرهنگی "سرخنکلایی ها" بنویسم . اگر چه این آداب و رسوم هنوز هم بحمدالله زنده و جاری هستند اما حداقل فایده اش انتقال آن به نسلهای بعد و اطلاع رسانی به غیرسرخنکلایی ها است.

علاوه بر برنامه عبادی "نماز عید فطر" - که در سرخنکلا از سالها قبل تاکنون همچنان در حیاط دبیرستان اقامه می شود - رسم دیگری که مردم به آن پایبندند این است که بلافاصله بعد از نماز و از همان محل برگزاری نماز دوستان و هم محلی ها اغلب بصورت گروهی به منزل تازه درگذشتگان رفته و ضمن قرائت فاتحه با آنان اظهار همدردی می کنند. این رسم زیبا یعنی سرسلامتی دادن به خانواده تازه درگذشتگان به همراه زیارت اهل قبور؛ معمولاً برای متوفیانی است که از عید سال گذشته تا این عید دارفانی را وداع گفته اند و مشابه همین رسم هر سال در روز اول عید نوروز نیز انجام می شود.

  اما رسم دیگر "دید و بازدید" های خانوادگی است که بعد از یک ماه محدودیت و شاید کم رونق بودن میهمانی ها دوباره رونق تازه ای می گیرد. اگر در روز عید فطر در صف نماز عید حاضر باشید خواهید دید بسیاری از دوستان قدیمی شما و افرادی که اصالتاً سرخنکلایی هستند اما در گرگان یا شهرهای دورتر زندگی می کنند برای دیدار با اقوام و بستگان خود به سرخنکلا آمده اند و همان اول کار در صف نماز عید حاضر شده اند. جالب اینکه معمولاً مسئولین شهری نیز این فرصت و جمعیت قابل ملاحظه در نماز عید را مغتنم شمرده و گزارشی از برنامه ها و فعالیتهایشان می دهند و هیئت امنای مساجد و خیرین هم سخت به جمع آوری کمکهای مردمی مشغولند. خلاصه اینکه روز عید فطر یکی از شلوغ ترین روزهای سرخنکلاست.

   رسم دیگر که خاص روز عید فطر است شاید کمی غریب و البته جالب توجه است و باید در حفظ آن تلاش کرد؛ بین قدیمی تر ها معروف است به "نان و سفره" بردن برای عروس! به این ترتیب که مادر یا خواهر و بستگان درجه یک دامادهایی که هنوز در وضعیت نامزدی ( دوران عقد قبل از مراسم عروسی) هستند؛ در روز عید فطر اقدام به تدارک غذای بسیار مفصلی برای نوعروس خودشان می کنند و این غذا را برای خانواده عروس می برند. به نظر می رسد که فلسفه این رسم زیبا نیز تقدیر از نوعروس برای تحمل یک ماه زحمت روزه داری و همچنین تدارک برای تجدید دیدارها و صمیمیت بیشتر خانواده ها بعد از ماه مبارک رمضان است.

   البته ناگفته نماند که در کنار این غذای حسابی و به یادماندنی؛ معمولاً هدیه ای به فراخور حال طرفین از طرف مادر داماد برای عروس در نظر گرفته می شود. همچنین چون ممکن است خواهرها و خاله ها یا عمه ها و خانواده هایی که با مادر داماد صمیمیت و خویشاوندی نزدیکی دارند نیز در همان روز این "نان و سفره" مفصل را برای خانواده عروس بفرستند؛ برای اینکه بالاخره این همه غذا اسراف نشود و دیگران هم از آن متنعم شوند معمولاً خانواده عروس؛ فامیلهای نزدیک و بستگان خود را نیز دعوت نموده و این مراسم تبدیل به یک میهمانی به یاد ماندنی مخصوصاً برای نوعروس ها می شود.

نظرات  (۷)

He qashang mishod agar vase har monasebat mazhabi y taziye egra mishoOod....
نه بابا اتفاقا واسه من اتفاقا ت خوبش افتاد ولی کمی مختصر تر
۰۲ مرداد ۹۴ ، ۱۳:۲۷ heiat sarallah sorkhankola
با سلام ای کاش بیشتر به رسومات پایبند باشیم.
آقای تاجیک مثه اینکه صباغی داغ دل این چیزا رو داره ها خخخخخ
با سلام تاجیک جان-در این سالها متاسفانه این رسومها دارد جای خودشون به کارهای جدید عوض می کند که قدیمها فک و فامیلها با درست کردن پلو مرغ و سبزی پلو در حد یک دیس غذا خوری و گذاشتن ماست بورانی و پختن ساک و ... (جهت اطلاع کیمیا خانم) و یک هدیه در یک مجمع (سینی بزرگ)و بردن آن بروی سر در کوچه ها و خیابانها و اون عطر پلو با برنجهای محلی به یک هدیه یا دادن پول به آن زوج جوان عوض نموده و جدیدا هم امسال یکی از آشنایان عرض نمود که دیگه همچنین خرجی داده نمیشود و یک هزینه ایی به عروس و داماد داده می شود .هی کجا رفت ....
پاسخ:
سلام بر صباغی عزیز؛
توصیف زیبای شما از این رسم بر غنای متن افزود. کاش شما که خودتان وبلاگ زیبایی دارید با این خاطرات  در حفظ و انتقال این آداب و رسوم فرهنگی شهرمان اقدام می کردید.
یا علی.
عکس نداشتی ازش بزاری ببینیم غذاش چیه»» ؟
با سلام و عرض ادب حضور شما نویسنده گرامی باید به استحضار برسانم تا جاییکه بنده اطلاع دارم همین رسوم در روستاهای همجوار مثل مرزنکلاته ما و حتی میرمحله هم وجود دارد پس نمی توان گفت خاص سرخنکلاته است.
پاسخ:
سلام .
صحیح می فرمایید جناب میراکبری!
البته ما هم این رسوم را منحصر به سرخنکلا ندانستیم .
موفق باشید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">