پایگاه اطلاع رسانی*سرخنکلایی ها* ، رسانه ای برای همه مردم سرخنکلا

امروز داشتن رسانه ی خوب، یک ضرورت فرهنگی است

پایگاه اطلاع رسانی*سرخنکلایی ها* ، رسانه ای برای همه مردم سرخنکلا

امروز داشتن رسانه ی خوب، یک ضرورت فرهنگی است

سلام. «سرخنکلا» شهر کوچکی است در ایران اسلامی از استان زیبای گلستان؛ گرگان، بخش بهاران. ما تلاش خواهیم کرد تا حلقه وصل و همفکری همه بچه های «سرخنکلا» باشیم که می خواهند کمک کنند برای کارهای فرهنگی در «سرخنکلا».
آی دی ما در تلگرام @blogger1404

آخرین نظرات

  طی روزهای اخیر خبری که حدوداً از یک سال قبل منتظر شنیدنش بودیم، بالاخره دریافت شد و آن هم انتشار اولین کتاب مختص تاریخ شهرمان است که با نام «سرخنکلاته در دهه بیست» منتشر شده است. اگر چه به دلایل مختلف هنوز خیلی زود است که درباره محتوای این کتاب نظر بدهیم یا قضاوت کنیم ، اما این حرکت فرهنگی به چند دلیل واقعاً شایسته تقدیر است و جا دارد پیش از پرداختن به معرفی کتاب و نویسنده آن، به این نکات اشاره ای بکنیم.

  نوشتن کتاب به لحاظ ماندگاری این محصول فرهنگی و همچنین نیاز به تحقیق و پژوهش و بررسی درباره موضوع آن، حرکتی تاثیرگذار و حائز اهمیت است. دقیقا به دلیل همین ویژگی ها نیز هست که اکثر افراد نوشتن کتاب را از آرزوهای دست نیافتنی خود می دانند و در واقع نویسندگان کتاب را باید به نوعی جزء نخبگان فکری و فرهنگی یا علمی یک جامعه دانست. با این مقدمه، حرکت فرهنگی نویسنده این کتاب یعنی آقای "مهندس رضا مقصودلو " را باید برآمده از فکر یک نخبه دلسوز و علاقمند به حفظ و انتقال تاریخ فرهنگی سرخنکلاته به نسلهای بعد دانست.

   اگر چه در گذشته نیز افرادی مانند استاد اسدالله معطوفی (پژوهشگر و مردم شناس گرگانی) نیز اثری پژوهشی مانند کتاب "سرخنکلاته، زیارت، شاهکوه" را منتشر کرده اند، اما قطعاً این اثر جدید و اختصاصی درباره سرخنکلا موجب ماندگاری یاد و نام آقای مهندس مقصودلو در میان مردم و بخصوص جوانان و فرهنگدوستان سرخنکلایی خواهد شد.

   نکته دیگر اینکه با وجود دهها و شاید صدها سرخنکلایی توانمندی که بصورت بالقوه می توانند چنین کارهای ماندگاری را برای سرخنکلا انجام دهند و در واقع فرهنگی بودن مردم سرخنکلا را - نه در حرف و ادعا بلکه در واقعیت و عمل - به اثبات برسانند، این اقدام مهندس مقصودلو می تواند آغازگر یک جریان فرهنگی و در واقع شروعی "جریان ساز" باشد. زیرا بدون شک نظیر خاطرات تاریخی ایشان از دهه های گذشته که قالب شکل گیری این کتاب قرار گرفته است در ذهن و دل پیرمردان و پیرزنان سرخنکلایی دیگر نیز ، فراوان است.

   ساده ترین روش هم این است که جوانها خاطرات مندرج در صفحات این کتاب را برای بزرگترها بخوانند تا ببینند با این یادآوری، هر یک از آنها نیز چه خاطرات فراوان و زیبایی را برای تکمیل تاریخ سرخنکلا و نوشتن کتابهای دیگر به یاد می آورند.

  اما معرفی کتاب و نویسنده آن؛

    مهندس رضا مقصودلو ، نویسنده کتاب که یک سرخنکلایی اصیل و تحصیل کرده می باشد، متولد سال 1311 هستند که هم اکنون در سن و سال بیش از 80 سالگی به سر می برند. ایشان فرزند مرحوم « شیخ مرتضی مقصودلو » از موثرین فرهنگی سرخنکلا می باشند که به حق می توان ایشان را در بین چهره های فرهنگی شهرمان جزء « السابقون» دانست.

   "مهندس رضا" اولین سالهای تحصیل را در دبستان " حافظ " سرخنکلاته طی کرده و سپس به گرگان و تهران برای ادامه تحصیل رفته اند. ایشان بعد از پایان تحصیلات دانشگاهی به گرگان بازگشته و تا سال 1368 که بازنشسته شده اند، در ادارات مختلف گرگان شاغل بوده اند.

   اما کتاب "سرخنکلاته در دهه بیست" در صفحه اول با عنوان: «پژوهشی پیرامون تاریخ، اوضاع اجتماعی، اقتصادی و آداب و رسوم مردم سرخنکلاته گرگان» به مخاطب معرفی می شود. این کتاب که توسط انتشارات "پیک ریحان" گرگان به چاپ رسیده برای اولین بار در سال 1393 و در 136 صفحه منتشر شده و قیمت آن نیز 8500 تومان می باشد.

  در قسمت بعد فهرست مطالب کتاب دیده می شود که شامل دو فصل می باشد. فصل اول با عنوان "بررسی اوضاع اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی" در واقع مطالبی درباره تاریخچه شکل گیری و همچنین تحولات تاریخی در دوره های مختلف قریه ی سرخنکلاته است که نیم نگاهی هم به ذکر نام شخصیتهای تاریخی سرخنکلاته داشته و مانند فصل دیگر بیشتر مبتنی بر خاطرات است.

   فصل دوم این کتاب که با عنوان "از هر دری سخنی" تدوین شده است نیز صرفاً بیان خاطرات نویسنده از آن دوران است که برای هر خاطره نامگذاری خاصی انجام شده و برخی از این نامگذاری ها و حتی محتوای مطالب قابل تامل و نقد به نظر می رسد که البته در این مجال نمی گنجد.

  اما خوانندگان کتاب قبل از آغاز مطالعه این دو فصل می توانند مقدمه نویسنده برای کتاب و معرفی ایشان از زبان خودشان را نیز بخوانند.

  شما همشهریان سرخنکلایی می توانید برای تهیه کتاب "سرخنکلاته در دهه بیست" با مراجعه به فرهنگی فعال و پیشکسوت شهرمان یعنی آقای حاج رحمت الله مقصودلو باباخانی با ایشان هماهنگ نمایید.

 

  لینک این مطلب در پایگاه خبری گلستان ما


  لینک این مطلب در پایگاه خبری صدا و سیمای گلستان


۹۴/۰۲/۱۲

نظرات  (۹)

He
خیلی وبلاگ خوبی داری 
ازت خواهش عاجرانه دارم به وبلاگ نویسی ایت ادامه دهی و ولش نکنی مثل چندین وبلاگ دیگر مه ساخته شده است ولی به روز نمی شوند نباشی
تا ایتنجا از بین وبلاگ های ساخته این وبلاگ بهترین است 
لطفا از این خاطره هایی که نوشاه ای بیشتر بنویس
پاسخ:
سلام .
نظر لطف شماست.
موفق باشید.
سلام
یک پیشنهاد داشتن که در وبلاگت یک قسمت بسازی به عنوان مطالب پر بازدید چون بعضی وقت ها مطالب خیلی خوبت از دست می رود و ما سعادت پیدا نمی کنیم آنها را بخواین
پاسخ:
سلام .
از ابراز لطف شما ممنونم .
ان شاء الله .

سلام  با  تشکر از همه ی دوستان 

و با این امید  که  سرخنکلایی های  دیگر  هم  دست به  قلم  ببرند  و اندیشه ها  و نظرات  و مطالبشون رو  به  زیور  طبع  بیارایند

پاسخ:
سلام .
ما هم امیدواریم همین اتفاق خوب بیفتد.
البته با کمک شما !
موفق باشید.
سلام به برادر حاج رحمت سزدبیرمحترم نشریه سرخنکلا                  پریشب به کتاب پرمحتوای مذکور برخوردم (ومثل ی تشنه ی به آب رسیده) دوساعته اون رو سرکشیدم! بسیارلذت بردم.دست مریزادبه مهندس رضا!      گرچه قلم ایشان به وضوح غیرحرفه ای می نمود اما آنچنان سلیس وروان نگاشته شده که بی شک اثری ماندگاردرآثارفرهنگی گرگان زمین بوده وخواهدبود.                                                                                     امیددارم فتح بابی باشد تا سایرفرهیختگان نسل های گذشته وهم اکنون قلم به دست بگیرندواین میراث  نانوشته رابه نوشتارتبدیل کنند.
برای تهیه  کتاب میتوان به شیرینی سرای بهاران (وحید مقصودلو_مرتضی) هم مراجعه نمایید.
فوق العاده هست.دستشون درد نکنه..خدا قوتشون بده..لذت بردم..

سلام و ممنون از خبر رسانیهاتون

بسیار کار خوبی انجام شده من هم از آقای محمد رضا مقصودلو ممنونم

سلام و خدا قوت

 باتشکر از  احساس  مسئولیت  و  دغدغه ای  که  در شما می بینم  بر آن  شدم  تا از جنابعالی نظر کارشناسانه  بخوانم و نیز با  ترغیب صاحبان  تفکر  در  نوشتن اینگونه  خاطرات سپاسگزاری نمایم.

  آنچه  در ادامه باید  به  آن  توجه  نمود فروش این  گونه  کتابهاست که متاسفانه  با توجه  به  درصد  کتابخوان  در کشور فکر نمی کنم  ناشر  یا نویسنده  به  کمترین  هدف  خود  که  هزار  جلد است  بتواند  دست  یابد .

  البته  شاید  مطرح  شدن  آن  از طرف  این  وبلاگ  معتبر  و  توصیه ی  دوستانه ای  که  لابد  به دوستان  می فرمایید  شاید  راهگشای  این  امر  باشد.  باسپاس  فراوان

پاسخ:
سلام .
ضمن تشکر ، بنده در حد امکان در این وبلاگ و در شبکه های اجتماعی و بصورت حضوری این کتاب را به همشهریان معرفی کردم.
امیدوارم قدمی هر چند کوچک در راستای ادامه این حرکت های فرهنگی، برداشته باشم.
یاعلی.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">