آزمون چهار روزه تاکسی های خطی سرخنکلا - گرگان
اوایل کار شاید خیلی ها این مسئله را جدی نمی گرفتند. راه اندازی تاکسی خطی بین سرخنکلا و گرگان چندین سال بود که از فرضیه ای محتمل در ذهن مسئولین شهری تا حداکثر طرحی با موانع متعدد در جلسات شورای شهر ، فراتر نرفته بود.
شورای جدید شهر سرخنکلا که حدود یک سالی هست زمام امور شهری را به دست گرفته اما عزمش را جزم کرد تا مشکل تردد خط 15 کیلومتری مذکور را برای قریب به 7000 نفر جمعیت ساکن و غیر ساکن در سرخنکلا حل کند. جلساتی با رانندگان بومی خودروهای مسافربر شخصی انجام شد که به نتیجه نرسید. عمده ترین موانع آن هم اول تاکید رانندگان بر استفاده از خودروهای فعلی خودشان بود که اغلب پراید است. در حالی که برابر مقررات سازمان حمل و نقل راهی برای قانونی کردن این کار غیرقانونی - یعنی مسافربری برون شهری با خودروی پراید - وجود نداشت.
مشکل دوم هم محدودیت تسهیلات دولتی برای تبدیل کردن همین پرایدهای موجود با خودروهای با ایمنی بیشتر مانند سمند و پژو بود که نتیجه پیگیری های مربوط به آن نیز به اطلاع مردم رسانده نشد.
اما مشکل به همین جا ختم نشد. اوایل همین هفته بود که اطلاعیه هایی در سطح شهر و خیابان اصلی نصب شد که حکایت از نهایی شدن طرح ساماندهی و اجرای قریب الوقوع آن از بیستم مردادماه داشت. قضیه نیز از این قرار بود که با هماهنگی مسئولین شهری اعم از شهرداری و شورای شهر و نیروی انتظامی با سازمان حمل و نقل ، پای یکی از شرکتهای مسافربری گرگان به نام «رخش گلستان» به سرخنکلا باز شد. مسیر سرخنکلا تا ایستگاه جرجان 1000 تومان و در ادامه تا میدان شهرداری گرگان با کرایه 1200 تومان.
ولی حالا چهار روز است که اجرای این طرح شروع شده و مانند هر طرح دیگری مزایا و معایب آن به تدریج دیده می شود. طبیعتاً اولین واکنشها را رانندگان بومی سرخنکلایی نشان دادند. در اولین روز اجرای طرح مخالفت هایشان به حدی رسید که دو نفر از آنها چند ساعتی توسط نیروی انتظامی بازداشت شدند و روز گذشته نیز افراد ناشناسی با حمله به یکی از تاکسی های خطی شرکت شیشه های عقب آن را شکستند!
البته ظاهراً بعضی از این رانندگان بومی دارای خودروی پراید نیز با پذیرش شرایط شرکت، بصورت موقت برچسب آن را نصب کرده و در کنار خودروهای شرکت اقدام به جابجایی مسافر می کنند.
نکته دیگر اینکه چون مبدا حرکت خودروهای این خط در گرگان از میدان شهرداری است، بخش عمده ای از همشهریان سرخنکلایی که مانند دهها سال گذشته، به علت انجام امورات خود در منطقه شرق گرگان ایستگاه جرجان را به عنوان مبدا حرکت به سمت سرخنکلا انتخاب می کنند فقط باید شاهد عبور خودروهای پر از مسافر شرکت از کنار ایستگاه جرجان باشند و باز هم به استفاده از همان مسافربرهای شخصی روی بیاورند.
مسئله دیگر این است که یکی از علتهای اصلی نارضایتی های قبلی مردم، نامنظم بودن ساعت کاری مسافربرهای شخصی و در واقع سلیقه ای بودن زمان خدمت دهی آنان بود. اگر چه این مشکل با حضور خودروهای شرکت تاحدی حل شده است اما باید منتظر روزهای آینده بود تا مشخص شود در ایام تعطیل و ساعتهایی که اغلب رانندگان تمایلی به کار ندارند، این مسئله تا چه حدی به مفهوم واقعی «ساماندهی» نزدیک شده و آیا باز هم شاهد تجمع مردم و انتظار آنان برای تاکسی جهت رفتن به گرگان خواهیم بود؟
بحث آخر هم درباره بیمه این خودروهاست که ابهامهایی را ایجاد کرده به نحوی که شنیده شده شرکتهای بیمه گر این خودروها تنها برای مسافربری درون شهری تعهد دارند و خدای نکرده در صورت ایجاد مشکلی برای شهروندان در مسیر خارج شهر امکان ایجاد مشکلات حقوقی وجود دارد. البته امیدواریم این مسئله تاکنون حل شده باشد که در این صورت آماده انعکاس پاسخ مسئولین نیز هستیم.
در نهایت باید گفت آنچه که سالها قبل باید انجام می شد یعنی «سازماندهی و ساماندهی امور حمل و نقل مسافر در سرخنکلا » ، گامی دیگر به سوی ایجاد فرهنگ صحیح شهرنشینی است که در واقع باید از شورای اسلامی محترم بابت فراهم کردن مقدمات آن تشکر کرد و در کنار آن به رفع معایبش هم پرداخت. بخشی از شهروندان مانند رانندگان بومی نیز که اعتراض یا نقطه نظرهایی در خصوص اجرای این طرح دارند نیز بهتر است، از راه قانونی و منطقی به پیگیری مطالباتشان بپردازند.
لینک بازتاب این مطلب در پایگاه خبری و تحلیلی