پایگاه اطلاع رسانی*سرخنکلایی ها* ، رسانه ای برای همه مردم سرخنکلا

امروز داشتن رسانه ی خوب، یک ضرورت فرهنگی است

پایگاه اطلاع رسانی*سرخنکلایی ها* ، رسانه ای برای همه مردم سرخنکلا

امروز داشتن رسانه ی خوب، یک ضرورت فرهنگی است

سلام. «سرخنکلا» شهر کوچکی است در ایران اسلامی از استان زیبای گلستان؛ گرگان، بخش بهاران. ما تلاش خواهیم کرد تا حلقه وصل و همفکری همه بچه های «سرخنکلا» باشیم که می خواهند کمک کنند برای کارهای فرهنگی در «سرخنکلا».
آی دی ما در تلگرام @blogger1404

آخرین نظرات

ضرورت حفظ رسوم قدیمی سرخنکلا

يكشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۳۳ ب.ظ

  شاید برخی معتقد باشند برای عبور از روستانشینی و روستایی نامیده شدن و حرکت به سمت شهرنشینی و شهری نامیده شدن، نیاز است آداب و رسوم روستایی به کلی کنار گذاشته شود. اما قطعاً چنین باوری که متاسفانه در قشر جوان هم طرفداران کمی ندارد، اشتباه است. برای این مدعا هم دلایل زیادی می توان ذکر کرد.

     در توضیح کلی می توان گفت فقط باید برخی از رفتارها و عادات اشتباهی که در فرهنگ روستایی وجود دارد را اصلاح کرد. به هر حال بحث تبدیل هویت روستایی به هویت شهری بحثی گسترده است که مجال و کارشناسان خود را می طلبد که از توان ما خارج است.

  به هرحال به دلیل محتوای مناسبی که برخی از این آداب و رسوم دارند مانند ایجاد شادی های سالم دسته جمعی، پرورش خلاقیت و تفکر ، استفاده از طبیعت همراه با حفظ آن و ... ضروری است آنها را به نسلهای بعد معرفی کنیم. اگر چنین نکنیم شاید روزی برسد که آنچه در گذشته ای نه چندان دور به عنوان روشها و آداب و مهارتهای عادی زندگی روزمره پدران و مادران ما دیده می شد برای فرزندانمان عجیب و غریب به نظر برسد و از آن بی اطلاع باشند.

   وقتی داشتم درباره رسوم اهالی منطقه گرگان در اینترنت جستجو می کردم تصاویری از جشنواره آداب و رسوم روستایی گرگان یافتم که خاطره رسوم سالهای گذشته را زنده کرد.

    تصویر اول مربوط به نوعی بازی محلی است که در اصطلاح سرخنکلایی به آن « پاچو » می گفتند. این نام هم از دو کلمه "پا" و "چو" یا همان "چوب" تشکیل شده است.در این بازی که در برخی اعیاد و مناسبتهای شاد مانند عروسی ها یا نوروز  توسط بزرگترها و حتی افراد میانسال هم انجام می شد، دو عدد چوب بلند و محکم انتخاب می شد که در ارتفاع نیم متری یا بیشتر از پایین آن جای قرار گرفتن پا وجود داشت و همانطور که در تصویر مشخص است افراد ماهر می توانستند با استفاده از آن بدون کمک و اتکای دیگران و در سطحی بلندتر راه بروند.



    زمانی که هنوز دستگاههای آشپزخانه مانند همزن برقی و آسیاب برقی وجود نداشت، روشهای خلاقانه زنان روستایی برای کارهای منزل جالب و زیبا بود. به خوبی به خاطر دارم که برای درست کردن رب انار یا همان « ترشی انار » وسیله ای وجود داشت برای جدا کردن دانه های سفت انار از بقیه اجزای آن که در واقع مواد و ملات اصلی رب انار می شد. این وسیله که به آن « فر » یا «فرفره» می گفتند بسیار شبیه فرفره های بازی بود که از نی درست می شد. به این ترتیب که یک عدد نی محکم را از یک سر به نحوی شکاف می دادند که مانند پره های همزن برقی چند پره داشته باشد و این پره ها را هم به نحوی محکم می کردند که حالت فاصله دار خود را حفظ کنند. بعد دانه های پخته شده انار را داخل دیگی ریخته و دیگ را نیز در کنار ستونی محکم قرار می دادند. در این حال به وسیله دو نخ حلقه شده، نی فرفره که یک سر پره دار آن در دیگ قرار داشت را به ستون به حالت ایستاد تثبیت کرده و در وسط نی نیز نخ بلندی پیچیده می شد که دو طرف آن در دست فرد قرار داشت.

    فرد می توانست با کشیدن متناوب هر یک از سرهای نخی که در دست داشت به سمت خودش، با سرعت زیاد پره های فرفره یا همان نی را چرخانده و در واقع توسط پره های فرفره به شدت و سرعت اقدام به هم زدن محتویات دیگ می کرد.





نظرات  (۵)

از کی تابحال کسی که حتی هنوز خودش را معرفی نکرده لیدر میشه این بنده خدا یک کار بکر فرهنگی کرده حتی باید تشویق شود نه متلک
سلام
پیوندهات رو دیدم هیچکدام بروز نیست
و یا ...
صداقت شاید حروف دیروزی ها باشه ولی برای لیدر بودن باید تیم داشت و صادق بود

پاسخ:
مجددا سلام
به روز نبودن پیوندهای همشهری ها رو که خودم هم توی یک پست اشاره کردم و واقعاً جای تاسف داره.
اما منظور از جمله شما درباره «صداقت» رو که ظاهراً کنایه آمیز است، متوجه نشدم.
کی ادعای لیدر بودن داره؟
به هر حال متشکرم.
دقیقاً این دو موردی که اینجا نوشتین در روستای مادری من والش آباد که نزدیک شما هست وجود داره
خاطرات دوران بچهگی من زنده شد برام
جناب آقای علی اصغر خان
این عکسهایی که گذاشتی مربوط به روستاهای غرب گرگان است نه سرخنکلا.
پاسخ:
با تشکر از شما مخاطب گرامی
هیچ یک از نویسندگان وبلاگ دارای نام زیبای علی اصغر نیستند.
ضمناً جایی هم نوشته نشده که این عکس مربوط به سرخنکلاست.
موفق باشید.
۱۹ اسفند ۹۲ ، ۱۰:۵۶ محمد رضا مهاجر
سلام آقای مقصودلو
فکر کنم شما هم از اون افرادی هستید که شعار رسانه و رسالت رسانه ای را می دهید و بعد مطالب خنثی و بی اثری را منتشر می کنید که به هیچ یک از آقایان مسئول برنخورد. چرا از این همه تبعیض و بخوربخور در میان مسئولین سرخنکلا چیزی نمی نویسید؟ جراتش را ندارید یا خودتونم ...؟ آره ؟
پاسخ:
منظورتان از بخوربخور چیست؟
در حال حاضر بسیاری از مسئولین شهر سرخنکلا از اهالی همین شهر هستند.
لطفا اگر مطلب مستند یا انتقادی دارید برایمان بفرستید حتماً استفاده خواهیم کرد.
موفق باشید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">